Skip to main content

Misteri lagu keroncong

Sekadar gambar hiasan.

Misteri Lagu Keroncong

Kisah ini berlaku ketika menuntut di sebuah pusat pengajian tinggi di Port Dickson.Ketika itu selepas aku mendaftarkan diri,aku mendapat bilik kunci asrama.1 bilik dua orang.Di pintu tertera nombor 315.Kemudian aku pun masuk dan setelah duduk sebentar berbincang dengan keluargaku,selepas itu mereka pulang.Ketika itu aku bersama seorang lagi rakan sebilikku bernama Hadi.Hadi berasal dari Johor manakala aku berasal dari Negeri Sembilan.

Minggu pertama itu selepas balik dari sesi orientasi.Pada malam itu,Hadi memang suka mendengar radio.Radio itu sering menyiarkan lagu-lagu keroncong.Aku pun tanya pada Hadi,"Hadi,kenapa kau suka pasang lagu keroncong?Macam orang era 60an la kau ini,ada lagi ke yang layan lagu keroncong ini".Balas Hadi ketika itu duduk di meja belajar "Orang johor suka lagu keroncong la,kau apa tau..hahaha"."Oh...suka hati kaulah Hadi,macam orang tua la kau ini.. hahaha".Kemudian aku melayan saja rentak lagu-lagu itu  apabil Hadi memasang radio pada waktu malam.

Malam itu masing-masing duduk baring-baring di bilik.Ketika itu aku tiada telefon bimbit macam era sekarang ini.Cuma aku membawa buku komik dan majalah dari rumah untuk dibaca ketika lapang walaupun aku kaki "hardcore gamerz".

Aku pun berbaring.Lama-kelamaan terus terlelap selepas membaca komik sambil mendengar alunan merdu lagu keroncong.Aku bermimpi berada di dalam sebuah asrama.Di dalam mimpiku bermulalah kisahnya.Begini ceritanya,.ketika di alam mimpi aku lihat tiada orang yang lalu di koridor asrama ketika itu.Aku berjalan di koridor.Pelik.Tengah berjalan tiba-tiba aku ternampak sebujur tubuh berbalut di hujung koridor.Aku sangat takut.Lalu aku pun ingin segera melarikan diri tetapi langkah kakiku tiba-tiba sahaja menjadi kaku.Mengapa tak boleh bergerak ini?kata hatiku Sedangkan aku sudah berpusing banyak kali dari benda berbungkus  itu.Kemudian aku terasa sedikit demi sedikit betis aku macam dipegang oleh sesuatu,Jari jemari misteri itu kurasakan semakin naik secara perlahan-lahan bermula dari bawah hinggalah ke atas.Aku cuba melarikan diri tapi tak boleh.Kemudian mahkluk berbungkus itu mula menarik aku dengan lidahnya yang panjang.Aku menjerit Allahuakkbar!!!!Tapi masih tak boleh bergerak!!Aku menjerit "Tolonggggggg!!!tolongggggg!!!".Kemudian aku terjaga sebab Hadi telah mengejutkan aku dari tidur.

"Wei,kau mengigau teruk nie.Aku tengok kau terjerit-jerit minta tolong.Aku pun cepat-cepat kejut kau."

"Astagfirullahalazim.Aku tadi mimpi pocong tarik aku dengan tangan dia pegang betis kaki aku,tarik aku dengan lidah dia sebab tu aku tak boleh lari.Tu sebab terjerit-jerit"balas aku.

"Tu la,nak tidur baca la doa tidur,kan dah mimpi macam-macam"kata Hadi.

Pernah sekali Hadi tidur seorang diri di dalam biliknya.Ketika aku pulang ke rumah,dia terus menceritakan pada aku yang dia tidak berani lagi tidur seorang diri lagi di bilik itu kerana dia telah "diganggu" sesuatu ketika tidur.Kalau aku tiada,dia akan menumpang tidur di bilik rakan yang lain.Selepas itu Hadi dan aku tidak berani lagi tidur seorang diri jika tiada teman sebilik.Pernah berlaku sesuatu peristiwa dimana radio seolah-olah terganggu seperti tiada siaran.Tidak lama kemudian kedengaran suara orang lain yang seolah-olah macam memanggil nama kami.Kami ketika itu sedang belajar di meja masing-masing saling berpandangan sesama sendiri.

"Hadi,aku rasa lagu keroncong itu la.Macam tarik "sesuatu" ke sini."kata telahan aku.

"Mungkin betul kata kau"balas Hadi.

Hadi pun agak menyetujui dengan kata-kata aku.Sejak itu dia tidak berani lagi memasang lagu keroncong pada waktu malam.Tiada lagi peristiwa yang menakutkan dan misteri selepas itu.

Pengajaran yang kita dapat dalam cerita ini adalah,sebelum kita tidur bacalah doa sebagai pendinding diri dan haruslah kita meminta perlindungan dari Allah S.W.T


Comments

  1. Usah di biarkan...
    Hidup semua pembaca2 diselubungi...
    Kisah misteriiiiiiii
    Hi hi hi hi hi hi hi
    Worghhhtttt

    ReplyDelete
  2. raso seram lak nk buka radio malam2 baco kisah ini.

    ReplyDelete
  3. Lagu keroncong ni lagu lama..x buleh di putarkan di radio.. Memang berhantu lagu ni

    ReplyDelete
  4. Aku penggemar lagu keroncong.. Suka bukak bile time mlm.. Perghhh dier punyer seram x hingat.. Sajer jer bukak sbb baca blog ni..memang seram lah

    ReplyDelete
  5. ♥ ♠ ♦ ♣ OPERA QQ ♥ ♠ ♦ ♣
    88OPERA.COM - BandarQ | AduQ | Sakong | Poker | Domino99 | CapsaSusun | Game Online Indonesia - Agen Kartu Online Terbesar dan Terpercaya SeAsia
    ๐Ÿ“ŒPelayanan Cepat dan Ramah dengan Customer Service Profesional 24 jam

    ๐Ÿ“ŒProses Depo & Wd Tercepat
    ๐Ÿ“ŒBonus Rollingan 0,3%
    ๐Ÿ“ŒBonus Referall 15% Berlaku Seumur Hidup
    ๐Ÿ“ŒMinimal Deposit|Withdraw Rp 20.000
    ๐Ÿ“Œ100% FAIR PLAY


    9 Games Dalam 1 UserID
    Daftar Disini !!!
    ๐ŸŽฒ Domino99 ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ BandarQ ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Poker ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ AduQ ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Capsa Susun ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Bandar Poker ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Sakong Online ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Bandar 66 ๐ŸŽฒ
    ๐ŸŽฒ Perang Baccarat ๐ŸŽฒ
    Fasilitas BANK yang di sediakan :
    - BCA
    - Mandiri
    - BNI
    - BRI
    - Danamon

    Menerima Deposit VIA :
    * Pulsa Telkomsel Tanpa Potongan
    * OVO
    - GOPAY
    * DANA
    * LINKAJA
    Hubungi Kami Langsung di WA : +62 822-5710-6104
    Customer Service Online 24 Jam Setiap Harinya ^_^

    ReplyDelete
  6. tak nk dgr lagu keroncong mlm2,.takut

    ReplyDelete
  7. Lagu keroncong utk ana M.Nasir tu berhantu ke

    ReplyDelete
  8. Lagu keroncong ya? Nanti malem ane buka lagu keroncong Malaysia dirumahku Surabaya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Seram!!kena ganggu ketika live di rumah lama berhantu!!!

     Rahim adalah seorang pemburu paranormal aktiviti.Atas sifat minatnya itu dia secara berseorangan pergi ke sebuah rumah kosong yang tidak berpenghuni di sebuah kampung (rahsia)di Lenggong Perak. Dia mendapat tahu tentang rumah lama itu pun kerana dia terdengar perbualan orang-orang tua ketika dia berada di sebuah kedai makan tepi jalan di Lenggong.Sebenarnya Rahim hanya singgah minum sahaja di kedai itu dan mahu pulang semula ke rumah nya di Baling Kedah.Tetapi setelah mendengar perbualan cerita orang-orang tua di situ menyebabkan dia nekad untuk membuat video entiti di rumah yang diberitahu oleh seorang pakcik yang ditegurnya tadi.Pakcik itu ada mengatakan kepadanya bahawa gangguan di rumah kosong itu amat menyeramkan dan menasihati Rahim supaya berhati-hati ketika membuat video di situ.Rahim hanya tersenyum dan menyuruh pakcik tersebut memberitahu alamat rumah kosong itu.Pakcik itu pun memberikan alamat yang dipintanya.Rahim terus membayar makanan dan minuman yang dipesan olehnya

Kisah menakutkan tentang Ilmu kepala taik

Sekadar gambar hiasan. Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca kisah benar seram dan misteri. Ada suatu kisah benar dan seram yang akan dikongsikan ceritanya oleh encik Mat bukan nama sebenar kepada saya. Disini saya bukan menceritakan perihal tentang ilmu minyak dagu,tetapi tentang ilmu kepala taik.Kedengaran seperti melucukan bukan,.? tetapi hakikatnya ilmu ini sangat merbahaya kepada wanita.  Kata encik mat kepada saya ilmu ini diketahui olehnya melalui kawannya yang menggunakan ilmu kepala taik itu.Untuk mendapatkan ilmu tersebut si pengamal mestilah tidak akan mandi seumur hidupnya dan yang paling menjijikkan adalah apabila si pengamal ingin pergi buang air besar,si pengamal mestilah mengambil hujung kepala tahi najisnya sendiri dan disapukan ke pada kedua tapak tangan lalu dengan membaca beberapa mantera si pengamal akan menyapukan tangan yang dilumurkan tahinya kearah rambut serta dimukanya. Yang menghairankan encik mat adalah si pengamal tidak berba

Diganggu Langsuir ketika berkursus di salah satu maktab yang berada di dalam daerah Johor

Kisah ini adalah dari salah satu kisah benar seram dan misteri yang berlaku kepada rakanku yang bernama Rohma.Katanya kejadian seram ini begitu menakutkan dan tidak dapat dia lupakan seumur hidupnya,.begini kisah seram beliau., Rohma ketika itu sedang berkursus di maktab (tidak dibenarkan beritahu)yang berada di Johor.Beliau berkursus selama 2 minggu.Kejadian ini baru sahaja berlaku pada tahun 2024 bertarikh 23/02/2024. Begini kisah seram beliau., Ketika berkursus di sana,.ada seorang jurulatih iaitu tenaga pengajar memberi nasihat kepada saya(Rohma)serta pelajar yang lain iaitu ketika berada di dalam dorm asrama,jangan pergi ke bilik mandi berseorangan di tingkat tiga pada waktu lewat malam atau lewat pagi,.Maklumlah kami semua terpaksa menginap di bilik tingkat tiga kerana di tingkat 1 dan 2 telah penuh dengan peserta kursus.Saya terpaksa akur dengan kata-kata jurulatih tersebut.Ada diantara salah seorang diantara kami yang bermulut celupar.Katanya dia nk sangat melihat hantu.Katanya